NOTIS: GUIDE ÄR UNDER UPPBYGGNAD
Introduktion till Guide
Då jag nu har sett iallafall ett dussin människor med frågor om hur man spelar CS i väldigt generella begrepp, och säkert sjutusen dussin andra människor med fantastiskt fel inställningar på CS, så har jag beslutat att göra en tråd som jag kan hänvisa till när folk ställer dessa oändliga berg med frågor.
Har du kommit rätt?
Letar du efter reglerna på vår server i detalj?
Klicka här!
Har du blivit bannad på vår server och undrar varför?
Klicka här!
Vill du anmäla fusk på vår server?
Klicka här!
Vill du se bra ut och ge oss ett gott intryck?
Klicka här!
Introduktion till Counter-Strike
Counter-Strike, ett spel som har varit ute ett ganska bra tag vid det här laget, och skrytet från spelarna flyger hit och dit att folk har spelat CS i 8 år osv.. Frågan är såklart, kan man verkligen bli bra på CS utan att spela i flera år?
Självklart. Hur fantastiskt detta spel än må vara, så finns det perioder då man verkligen inte känner för att lira det. Det finns ett flertal klaner som tar lugnt och gör annat på fritiden, och när turneringen nalkas så kör de på lika mycket som du precis börjat göra, sen tar de det lugnt igen.
Detta innebär ju en hel del saker. Först och främst har du helt klart chansen att komma ikapp gamla rävar och kompisar du känner genom det faktum att de inte spelar så jäkla ofta nuförtiden.. Sen innebär det också att du behöver faktiskt inte spela hela tiden. Även om aim och sådana saker är färskvara, så är den otroliga mängd duktiga spelare kända för att de
vet hur spelet fungerar.
Jag ska nu tolka min idé hur du kan bli bättre än polarna, göra ett Ace på servern, eller ta hem den där PCW'n som du kör när du får chansen, och framförallt
veta hur du ska spela.
Vapen vapen vapen
Colt eller AK? Deagle eller USP? Silencer eller inte?
Detta är såklart en smaksak hos
alla, men jag tänker ge dig lite vägledning för när det kan vara en dum idé respektive en bra idé att göra som jag säger. Notera att det fortfarande är en smaksak, så låt dig inte hindras om du känner att du vill utvecklas i en annan riktning.
Colt/M4/Maverick
Jättebra nybörjarvapen! Perfekt för att lära sig att spraya bössan utan större problem, sikta, och låta mindre när det behövs. Ett litet tips från mig är att om du hittar en Colt i slutet av rundan och håller i en AK, släpp AK'n och försök träffa motståndarna så gott det går, då de förhoppningsvis har förlorat en hel del HP under rundans gång. (Colt skadar mindre än AK'n). Med detta i huvudet, tänk också på att skjuta ungefär 3-5 skott per 'gång' när du skjuter på folk på medel- och stora avstånd, då den helt enkelt inte skadar lika mycket som AK'n.
Colt med Silencer/Ljuddämpare
Perfekt när du spelar själv i en publik server. Ett bra sätt att göra sig av med de tålmodiga människorna som sitter och väntar på dig efter att du dödat en kille, hörde när du skjöt honom och vet exakt vart du är. Denna finurliga grej förhindrar oftast just detta. Ljuddämpare har sina nackdelar (bössan skjuter lite långsammare/skadar mindre, gör det lite svårare att spraya), så lek lite med den för att se om den är något för dig.
AK47
Kanonbössa för att göra headshots, men väldigt lurig att spraya ner flera människor med. Om du vill bli bra på att sikta ska du förlita dig på denna bössa, då det bara krävs ett skott i huvudet på motståndaren för att de ska dö till skillnad mot Colten i de flesta situationer.
AK'n är för övrigt känd för att vara ett vapen som man 'duttar' med, alltså att skjuta ett skott i taget medans man siktar på huvudet. Detta leder förhoppningsvis till ett snyggt placerat skott i huvudet och en kill till dig i scoreboarden.
Deagle
Ska fatta mig kort här. Deagle skadar otroligt mycket, och är otroligt bra i enmanskonfrontationer. Sikta på huvudet och kom ihåg att skjuta i lugnt tempo. Pröva dig fram och kom ihåg att Deagle'n faktiskt duger för att fly iväg springandes medan du i lagom tempo skjuter på motståndaren.
USP
Försök att träffa motståndaren en gång i huvudet och skjut sedan hejvilt på kroppen. Ett väldigt bra sätt att döda motståndare snabbt, då ett skott i huvudet på motståndaren inte tar död på dem om de har Kevlar Helmet (alltså den armor som kostar 1000$). Silencer är inget du behöver tänka på, så är det bara.
Glock
Ingens älsklingsvapen till synes, men har faktiskt en väldigt fin burst och klarar du dig med den som T så har du råd med kanske både AK och Armor nästa runda. Glocken är väldigt känd för både sin burst och dess avskyvärda förmåga att "stoppa" motståndaren när de blir skjutna av den, vilket gör det väldigt svårt för dom att röra sig som de vill.
AWP
Oöverträffligt vapen (snacket om att scout kan vara bra är 80% struntsnack), men till skillnad från vad du tror så är det otroligt svårt att bemästra den. Om du inte visste det sen innan så har AWP inte bara med aim att göra till skillnad från vanliga bössor. Det finns laddningstekniker, hopptekniker, taktiska ställen att stå på, olika sätt att sikta, the list goes on.. Eftersom jag faktiskt är riktigt dålig på AWP så känner jag mig inte värd att introducera dess användningsområden, men läs vidare så har jag en liten lösning för det också, jag lovar.
Va va va? (Ljud i CS)
Återigen ett jättestort ämne, men vad jag kan säga till dig nu med en gång är följande.
1. Skaffa ett headset. Inte ett "riktigt" headset, utan ett headset. Du ska fatta hur det funkar att lyssna efter ljud och agera eftersom, och det kommer av sig självt. Man behöver ingen superutrustning för att lära sig spela.
2. Sluta tänk höger och vänster och försök föreställa dig i huvudet vart motståndaren står, precis som i verkligheten. Våra öron har en fantastisk förmåga att avgöra exakt vart någon står med våra öron, och tror du mig inte har jag beviset
här.
3. Hörsel är avgörande, och det vet din motståndare också. Innan du springer rakt in på öppen plats för att försöka höra någon så ska du trycka på tab och kontrollera följande - är du död än?
Istället för att göra ovanstående så tänk innan om det finns risk för att det finns någon här, och har du tid med att göra om dig själv till Solid Snake och smyga i en hel minut för att döda någon? Och det viktigaste av allt, tänk alltid vilket avstånd motståndaren kan höra dig ifrån när du springer. Medans du sitter och svär över att killen uppenbarligen hade wh så tänker den andra killen "fan va grym jag är på att lyssna, det är såhär man spelar!".
Strafing och rörelse i allmänt
Det finns inte så jättemycket detaljer om detta, men mitt tips är att lära dig att röra dig så snyggt som möjligt när du duellerar någon, alltså rysshoppa (trycka korta snabba gånger på ctrl/crouch), strafe'a mellan skotten (se till att stanna innan du skjuter bara), och gud förbjude till och med hoppa ibland när situationen kräver det.
Jag kan bara säga att desto längre du överlever, desto mer panik får motståndaren, vilket ökar risken för att han kommer köra full blås och tömma mag'et på dig utan en enda träff. Det är då du snabbt och lätt sätter ett par skott i tinningen på honom när han sitter ner och försöker jaga efter dig med siktet.
Detta är med andra ord både många nybörjares misstag att sitta ner och hålla inne musknappen, men också en underbar teknik som kan användas för att ta ner flera motståndare på rad innan de hinner döda dig. Allt hänger på din förmåga och vad situationen kräver.
"Fixa rates" (Konfigurera ditt CS för optimalt spelande)
Som en figur sa här för bara någon dag sedan; varför går inte CS att spela på datorer som kom innan år 2005?
Med detta menade han att då CS går att spela i det skicket som du fick det, så finns det otaliga mängder tweaks och tricks för att få ditt spel att fungera så mycket bättre, och tro det eller ej men det kräver lite sate i burken.
Rätt configs (config.cfg och userconfig.cfg)
Börja med att ladda ner denna
config och lägg dessa filer i
Steam\steamapps\<användarnamn>\counter-strike\cstrike (skriv över existerande).
Då jag nyligen uppdaterat denna config (17 Augusti - 2010) så innehåller den numera många fler nyttigheter. Du väljer själv vad du vill dra nytta av genom att gå in i userconfig.cfg. Kan med en gång tipsa om de 5 tweak kommandon som finns. Kolla i konsollen när du startar counter-strike så står instruktionerna där.
Om du får tid över kan du alltid googla CS configs och ladda ner något annat, och det tänker jag inte vägleda dig om för det finns så otroligt många där ute som jag inte vill ansvara för. Jag länkar min personliga config till dig, och även om det kanske inte är den bästa när det gäller personliga preferenser så är den det du letar efter just nu.
Kör-alternativ/Launch-options
En grej som har blivit populär på senare tid hos väldigt många spelare är att börja tweaka ännu mer med CS även om det kanske inte behövs. Jag tänker ge dig en snabb inblick i hur man lägger in det som visat sig vara populärast och därav bäst.
Steg 1
Steg 2
Steg 3
Som du ser på den 3'e bilden så ska du nu lägga in följande i textboxen:
-w 640 -h 480 -noforcemparms -noforcemaccel -full -gl -nojoy
Jag hade gärna kört med 640x480 men olyckligtvis stöder inte min nuvarande skärm den upplösningen. Sen ni som har hört talas om -heapsize, så tycker jag ni ska strunta helt. Blir ni nyfikna kan ni alltid googla det, men det går mycket debatter om just -heapsize så jag väljer att inte lägga mig i.
Sen för guds skull, kör inte med 16-bit för att se genom röken lättare. Tror du proffsen behöver det för att vinna?
Hur man äger på Counter-Strike. (nämen!)
Nu kan du lite om bössorna, du har rätt konfigurationer och det finns inget kvar att skylla på.. Eller?
Som jag nämnde tidigare så vet alla spelare hur man spelar, och det inkluderar hur man spelar banorna. Jag har kommit över ett gäng bilder som beskriver exakt alla områden på de populäraste CS banorna,
och den går att hämta här! Notera att i mappen där det står "LEARN THIS" (gjorde denna lilla .zip fil åt en polare för någon vecka sen) så kommer du snart förstå att dessa banor
måste du bara kunna.
Det hjälper inte att sitta och spela dust2 hela dagarna om du vill utveckla mer än ditt aim och diverse småsaker, du måste helt enkelt behärska banorna! När du väl har börjat inse lite hur de_nuke och de_inferno funkar (klassiska banor på pcw), så kommer du inse hur mycket roligare de är med lite 'nytt' innehåll för dig och du märker hur du blir bättre och bättre på servern.
Hur man ÄGER på Counter-Strike!
Kändes det jobbigt att jag lurade i dig mer information innan jag väl kom till saken?
Såhär är det. CS Har otroligt många kunskapsområden. Alla vapen är olika, konfigurationerna är annorlunda, spelstilarna är kluvna, och även om det finns en extremt känd standard i CS efter alla dessa år, så försöker alla spelare sträva ifrån standarden och utveckla sin 'egna' stil.
Känner du igen dig? Det är klart att du gör. Du vill tolka spelet precis som alla andra människor, du vill analysera det och dyka upp helt från ingenstans och äga alla med din oknäckbara mästerplan.
Så enkelt är det inte, tyvärr.
Känsla VS Analytisk Förmåga
En sak som gör CS väldigt svårt, och som väldigt många inte inser, är att du hela tiden måste skifta från tänkande läge till att bara agera. Jag ska försöka separera detta så gott jag kan.
Analytisk Förmåga ska du använda när..
.. du hör en CT på andra sidan väggen, du vet vart han ska komma, bomben är plantad och du bestämmer dig för att stå kvar och vänta in honom.
.. du spelar en 5v5 match, du är CT, bomben är plantad sen länge och du är inte ens i närheten. Du bestämmer dig för att spara ditt vapen och låter de få den rundan så du kan ge igen nästa runda istället med dina kompisar.
.. du rushar långa på de_dust2, två av dina polare har kastat HE-granat in i bastu/port, och du hör att någon är där. Du bestämmer dig för att kasta en till HE och får 1 kill. Snyggt!
Kreativ och kvickt agerande ska du använda när..
.. du har hört motståndaren, du vet att han kommer, nu slänger du allt tänk åt helvete, fokuserar och drar världens snyggaste HS.
.. du har precis tagit någon hur snyggt som helst. SLÄPP INTE FOKUSET, LADDA INTE OM! Du står kvar och lyssnar samtidigt som att du känner pulsen höjas, du överraskar dom och likt ett vilddjur vet du exakt vart du ska sikta och du fick precis 2 till gudalika kills.
Börjar du förstå nu? Läs på så mycket du kan och kväv alla dina frågor om CS, och när du vet allt så måste du vara beredd på att kasta allt ur fönstret och spela spelet. Om du blir förbannad när du dör är du på rätt väg, men du måste lära dig att lägga ilskan några sekunder innan du dog, och istället veta i bakhuvudet att du vill bara döda den där killen som står och försöker träffa dig med sin futtiga bössa. Allt om att bara göra HS och skjuta ett skott i taget är skitsnack när det gäller, för har du spelat tillräckligt mycket under en kort period så sitter allt det där i bakhuvudet på dig. Det är bara att gå på känsla och skjuta, och du kommer bli lika förvånad varje gång att du totalt ägde dom.
Sen ska du inte tänka så mycket på dina stats heller. Gör som jag, tänk att sålänge du går plus så är det ingen fara, och går du inte plus med killsen så är det säkert snart mapbyte och nästa map kan du utan och innan.
Ge aldrig upp och lär dig att strunta i alla dessa mästerplaner och hokuspokus. Ta det som finns ute och använd det, det räcker för att göra det till din stil.
Referenser och bra guider
CS Tips and Secrets - Gjord utav en kille som har spelat i 8 år och lär ut sånt som alla nybörjare borde veta. Denna borde absolut alla se, nya som gamla spelare.
FragBite - Ingen blir glad av att se redigerade videos där folk får HS tvåtusen gånger i rad. Gå in här och specca proffsen live när de spelar istället och lär dig en drös med vettiga taktiker och ställen att stå på!
BuyScript Generator - Vettig pryl när du vill kunna trycka på en knapp och helt plötsligt få exakt det du vill ha.
Vanliga frågor ang. CS
Vilken storlek ska jag ha på mitt crosshair?
Pröva dig fram. Alla har olika. Själv kör jag det politiskt korrekta Medium.
Vad för sensitivity kör du med? Jag kör med 1.3
Först och främst så har
alla möss olika 'sensitivity' som det så fint kallas, och det finns också bakgrundsprogram och operativsystem som ändrar din sens, du kan därmed absolut
inte jämföra din sensitivity med andra med enbart en siffra. Ett tips från mig är att det ska krävas ungefär ett drag från vänster till höger på musmattan för att du ska vrida dig 180 grader. Sen finns det många tricks, bland annat att 'binda' musknappar till att se till höger och vänster (aka det höger- och vänster piltangent gör).
Jag har laddat ner jättemånga configs nu, men varför ser mitt CS fortfarande jättetråkigt ut?
Här har du grabben! Se till att ta det försiktigt där inne bara, och tänk framförallt på att många saker där inne kan få dig bannad från Steam, och då tänker jag främst på att ändra modeller såsom att din kniv blir en jättefet spade istället (jag för 6 år sen).
Mina kompisar säger att jag har CZ models och att det är noobigt. Jag har fan inte gjort ett skit?
Det finns 3 generellt accepterade s.k models till CS 1.6. En kallas FPS-models, den andra kallas för CZ-models och den tredje kallas för ja.. originala CS-models. Personligen kör jag med CZ-models för jag får någon bugg i huvudet som får mig att tro att CT's huvuden ser mycket större ut i det model-packet.
Tänk på att FPS models inte är så jätte-accepterade än, så play it safe och kör med det du har! Googla om du absolut måste ändra models, du vet ju namnen på dom nu.
En liten fågel viskade
detta i mitt öra.
Alla säger att jag ska fixa rates när jag spelar
Inte längre! Förutsatt att du följde guiden, vilket du såklart gjorde.
Jag är sämst.
Jag med.

Ta ett steg i taget och häng inte upp dig så mycket på det. Spela på servrar med sämre spelare om det är det som krävs för att höja ditt självförtroende lite, alternativt ta och baka en riktigt fin snus och gosa med den ett tag innan du börjar spela igen. På blodbad finns det många otroligt bra spelare, så om du går plus så ska du helt klart vara nöjd.
Vart ska jag stå och vänta för att få freekills?
Beror helt på spelet gång och vart alla motståndare går någonstans. En publik server kan ibland ha folk som går absolut överallt och det finns inget sätt att komma undan, och ibland skapas någon form av union som oftast skapas av en spelare som tror att det är pcw och säger åt absolut alla att gå åt ett enstaka håll. Detta är bara en av få situationer som jag kan ta i detalj, men tänk såhär, om du har 3-2, skulle du vara stolt över dina kills om du fick alla genom att stå och campa hela rundan istället för att vara aktiv, utmana och plocka?
Jag har en miljon frågor! Kan jag adda dig på steam?
Med risk för att jag kommer få ångra detta då det både finns bättre spelare än mig och folk som kanske är tålmodigare än mig, så vore det jättekul att få lära känna fler människor som också vill lära sig spelet. Det är så trist med människor som har spelat i evigheter och beter sig riktigt dåligt, därför finns det såna som du och jag som ska styra alla lite i rätt riktning.

Skicka PM så ger jag dig mitt användarnamn.
Du löste ju inte alls mysteriet bakom den förgyllda AWP'n!
Kolla på videon "CS Tips and Secrets", han förklarar den riktigt bra, särskilt om du förstår engelska hyfsat bra.
Varför berättar du inte om andra vapen? Jag tycker Auto-Sniper är värd sin plats i rampljuset
Det gör den säkert, men jag rekommenderar att du lär dig att spela lika bra med de vapen som alla använder. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger detta.
Finns det något mer jag behöver veta?
Det finns det alltid, men det är lika mycket ditt äventyr som mitt! En sak jag kan tipsa om på rak arm är att den configen du laddade ner som var min har lite enkla buyscripts. Tryck på F1 för Autobuy, F2 för Rebuy, F3 för det perfekta kitet, och F4 för (Defkit)+Deagle+Armor/Helm
Vad gör det egentligen om man ändrar i launch options med -w 640 -h 480 och allt det dära.. blir det någon direkt skilnad eller ? :/
Inte så värst. Vet inte riktigt varför man brukar ha så mycket prylar där, vet inte ens själv varför jag har det. Vet bara att vissa utav dom är riktigt vettiga. Om du vill veta alla kör-alternativ, så går du in
här
Min fråga finns inte med, den är ganska basic så ja..
Let me know så lägger jag helt klart till den isåfall!
Edit: Uppdaterade configen till något jag använder idag.
/qvazzler